Experiment ciberpunk

4/12/2017

Experiment ciberpunk

Cada vegada, afortunadament, veiem més propostes de creadors joves a la recerca de noves dramatúrgies i formes d’expressió que plasmin l’essència de la seva generació. En aquest cas, Eric Balbàs i Roger Torns presenten una peça teatral inspirada en els videojocs i la realitat virtual que arrisca valentament tot i obtenir un resultat una mica irregular. Elefant terrible té el valor d’haver estat gestat com un experiment amb la implicació, durant el procés artístic, d’un grup d’adolescents. Malauradament, la primera part del muntatge és confusa i difícil de seguir. Sembla jugar amb elements del thriller ciberpunk però el seu excés de misteri amaga, en realitat, una debilitat narrativa que impedeix que el relat arranqui. Per sort, l’obra té l’habilitat de reinventar-se a la meitat de la història, revifant miraculosament el seu interès i múscul estructural. Quan entra a escena el sentit de l’humor, l’honestedat i l’autoconsciència que, per algun motiu, estaven reprimint o reservant, l’espectacle s’enlaira de manera sensacional. Menció apart mereix el diàleg amb l’elefant que, no només és molt divertit, sinó que resulta un dels moments més poderosos i amb el contingut més ric de tot el conjunt. Potser no es tracta d’un exercici rodó però, com a laboratori de creació, podem dir que conté troballes per les quals val la pena perdonar els fragments que menys funcionen.


Tot el que necessites per anar al teatre

Cartellera /

Elefant terrible

Elefant terrible

Eric Balbàs i Roger Torns presenten Elefant terrible, un dels projectes seleccionats de CROQUIS_BCN la temporada passada. Des de llavors han dut a terme un procés d’investigació dramatúrgic que ha comptat amb la implicació d’un grup d’adolescents provinents de dos instituts: Moisès Broggi i Barri Besòs. Els joves han participat en el procés de creació com a assessors artístics, aportant una mirada pròpia de la seva generació.

SINOPSI

Ells s’imaginen a si mateixos molt grassos, obesos mòrbids, incrustats en un sofà amb unes ulleres de realitat virtual i amb un vestit complert que els permet endinsar-se sensorialment en múltiples mons ficticis. S’imaginen podent canviar de rol com qui canvia de canal, podent barrejar, per fi, el somni amb la realitat. Imaginen que poden tenir totes les possibilitats a l’abast, sense moure’s del sofà. Imaginen que de cop són el mateix. S’imaginen perduts enmig de la xarxa rizomàtica sense poder tornar, sense saber qui són ni perquè estan on estan. S’imaginen eternament perduts en un futur incert intentant retornar al passat, intentant recuperar allò que va fer que estiguem on estem.

Fotos

Elefant terribleElefant terribleElefant terribleElefant terrible

Valoració col·laboradors


Valoració espectadors

  • 12345

    JOSEP OLIVA SASÉ

    Ahir a la Sala Beckett vaig estar veient aquesta obra escrita, dirigida i interpretada per Eric Balbas i Roger Torns. Inspirada en els videojocs i la realitat virtual, ha tingut un procés de creació de més d’un any i que ha comptat amb l’assessoria de joves adolescents de dos instituts de Barcelona. Ens parla d’uns joves que amb unes ulleres virtuals els permet introduir-se en un món fictici i que per fi poden barrejar el somni amb la realitat, però es troben perduts a la xarxa amb un futur incert i volen tornar al passat i recuperar el que realment som. Amb només un bagul com escenografia, els dos actors fan un excel·lent treball, histriònic en alguns moments, però que no desentona amb el tema. A mi com desconeixedor d’aquest món, m’ha descol·locat en diverses ocasions però entenc que a les persones que els agrada, especialment els joves, l’han gaudit i molt almenys així ho han demostrat amb llarguíssims aplaudiments. Fins diumenge dìa 3, es pot veure.

    01/12/2017

  • 12345

    Maria Carmen Alcázar Chacón

    Us la recomano molt, es tracta d’ una proposta molt original, amb un brillant treball dels dos actors i una escenografia sencilla però molt efectiva, a més de la il.luminació i el so, que ens feien entrar de ple al joc. Ens ho vam passar molt bé, llàstima que només estigui a la Beckett quatre dies, no us la perdeu!

    01/12/2017