Carmela, Lili, Amanda: El patiment de les nostres dones

Carmela, Lili, Amanda
24/04/2014

Quan parlem de la història del segle XX i ens venen al cap els noms dels seus protagonistes més rellevants, normalment, la majoria corresponen a homes. Carmela, Lili, Amanda tracta, principalment, de contrarestar aquest error composant una bella lloança a totes aquelles dones que, des de la discreció, van actuar com a veritables heroïnes d’aquells temps convulsos. D’aquesta manera, barrejant cançons populars amb petites peces tant dramàtiques com humorístiques, el director Marc Chornet proposa un mosaic de mares, avies i filles lluitadores el drama i patiment de les quals ha quedat, en certa manera, injustament silenciat. Les actrius Isabel Soriano, Noèlia Pérez i Neus Pàmies, encarregades d’encarnar aquest conjunt d’ànimes femenines, porten a terme la seva comesa amb una espectacular destresa emocional i versatilitat de registres. A més, el repertori de números musicals (entre els que trobem els temes als que el títol fa referència: ¡Ay, Carmela!, Lili Marleen i Te recuerdo, Amanda) està molt ben escollit i executat. No obstant, l’obra no passa de ser un senzill homenatge, és a dir, la repetició d’una mateixa idea una vegada i una altra, en comptes de contrastar amb matisos o contraposant punts de vista que plantegin altres lectures. El seu desenvolupament és pla i no ens porta a cap conclusió més enllà d’apel·lar a sentiments generacionals que, d’altra banda, són molt valuosos i donen sentit a la proposta. En qualsevol cas, l’espectacle suscita un ventall prou ample d’emocions com per deixar satisfet a l’espectador i conté breus textos sobre la moral i les normes de conducta d’èpoques passades francament reveladors.

← Tornar a Carmela, Lili, Amanda