Sinopsi

Des de finals del segle XVIII, el Romanticisme va fer de la música nocturna una via de fugida de la realitat. Durant més de dos-cents anys, poetes joves com Novalis, músics com Schubert o Chopin, pintors com Friedrich i Turner, incloent-hi pensadors com Schopenhauer i Nietzsche, van atansar-s’hi en clau mística i idealista a partir d’ecos o amb impulsos sovint caòtics que vorejaven el silenci. Va sorgir una nova forma, el Nocturn, batejada així a partir dels 18 nocturns de John Field que emprava la textura basada en una melodia lírica acompanyada per acords partits, tocats amb pedal per tal de superposar-hi harmonies. Aquest camp va perviure fins a Satie, Fauré, Britten, la història de la música en els segles XIX i XX és, en gran mesura, la història de la música que aspiren a recrear la nit des d’on tot ve: música nocturn.
Aquest espectacle-concert és un recorregut per la forma Nocturn a través de nou compositors des del seu origen, a partir de John Field fins als nostre dies.
El fil conductor conceptual és la lectura del poema Els Himnes a la Nit del poeta romàntic alemany, Novalis.
La idea de la “Nit” com a moment de transició, de mirada cap a l’interior d’un mateix, de mort de la vida diürna, que en contraposició és entesa com a projecció cap a l’exterior. La Nit que es manifesta com a lloc on l’ànima s’expressa lliurement i sense més mascares, profunda i despullada d’allò que no “és”, pletòrica de tot allò que és més inefable e íntim.

 

Sinopsi
Des de finals del segle XVIII, el Romanticisme va fer de la música nocturna una via de fugida de la realitat. Durant més de dos-cents anys, poetes joves com Novalis, músics com Schubert o Chopin, pintors com Friedrich i Turner, incloent-hi pensadors com Schopenhauer i Nietzsche, van atansar-s’hi en clau mística i idealista a partir d’ecos o amb impulsos sovint caòtics que vorejaven el silenci. Va sorgir una nova forma, el Nocturn, batejada així a partir dels 18 nocturns de John Field que emprava la textura basada en una melodia lírica acompanyada per acords partits, tocats amb pedal per tal de superposar-hi harmonies. Aquest camp va perviure fins a Satie, Fauré, Britten, la història de la música en els segles XIX i XX és, en gran mesura, la història de la música que aspiren a recrear la nit des d’on tot ve: música nocturn.
Aquest espectacle-concert és un recorregut per la forma Nocturn a través de nou compositors des del seu origen, a partir de John Field fins als nostre dies.
El fil conductor conceptual és la lectura del poema Els Himnes a la Nit del poeta romàntic alemany, Novalis.
La idea de la “Nit” com a moment de transició, de mirada cap a l’interior d’un mateix, de mort de la vida diürna, que en contraposició és entesa com a projecció cap a l’exterior. La Nit que es manifesta com a lloc on l’ànima s’expressa lliurement i sense més mascares, profunda i despullada d’allò que no “és”, pletòrica de tot allò que és més inefable e íntim.

 

Enllaç copiat!