L’habitació del costat (The vibrator play)
25/11/2018
La lliberació sexual

“L’habitació del costat o L’obra del vibrador” (2009) és la versió catalana de Joan Sallent de “In the next room, or The vibrator play” de l’escriptora nord americana Sarah Ruhl.

Ruhl es va inspirar en el llibre “La teoria del orgasmo” de Rachel P.Maines, per escriure aquesta comèdia.

Durant molts anys el plaer sexual li va ser negat a les dones. El sexe des d’una perspectiva de gènere femení havia estat reprimit i silenciat. La dona tan sols era un “objecte” que l’home utilitzava quan li venia de gust. Però l’impuls sexual és innat, el tenim tots, forma part de la nostra naturalesa, ja siguis home o dona. Parlant clar i català, que tots en tenim de calentons. D’aquest instint ja se’n parlava en l’època grega. S’anomenava hystera, una malaltia que li era atribuïda principalment a la dona (dons es creia que venia de l’úter), i que es curava mitjançant el massatge manual de la zona genital femenina fins a provocar-li, el que en aquella època s’anomenava , el paroxisme histèric. En fi una masturbació per provocar l’orgasme. Està clar que aleshores ni elles sabien el que era un orgasme, ni els metges gaudien fent aquest tipus de massatges.

També es cert que en totes les èpoques hi ha hagut gent més avançada que altra, amb una vida sexual satisfactòria, com és el cas del personatge de l’Elizabeth (Adeline Flaun), la dida dels senyors Givings (Ivan Benet i Carlota Olcina).

Tot i que és una comèdia que ens parla d’insatisfaccions i satisfaccions sexuals, no cau dins la vulgaritat i aconsegueix donar fondària a certs temes com l’experimentació sexual, l’aprenentatge, la satisfacció sexual , les relacions de parella pel que fa a l’estimació i l’alliberació sexual. Penso que la clau de l’obra és justament el moment de l’alliberació sexual de la parella del senyor i la senyora Givings. L’amor, el contacte, l’experiència compartida. Estimar, sentir i gaudir junts.

M’ha agradat : El text. La magnífica feina que fan tots els actors, especialment la Mireia Aixalà i la Carlota Olcina. Felicitar a tots aquells que no es veuen i que sense ells res seria possible, com l’Alejandro Andújar responsable de la meravellosa escenografia i vestuari, en Jaume Ventura “l’Edison d’aquest projecte” que dona llum a l’espectacle i les composicions musicals d’en Carles Pedragosa que li dona aquell punt poètic i màgic. La direcció impecable de Julio Manrique. La bellesa i tendresa de l’espectacle. L’aprenentatge i coneixement d’una realitat de la que no n’era del tot conscient.

No m’ha agradat: La durada de l’obra. Penso que una retallada no li aniria gens malament. I també dir que m’he avorrit durant algunes de les escenes.

 

***1/2

Tot el que necessites per anar al teatre

L’habitació del costat (The vibrator play)

L’habitació del costat (The vibrator play)

Julio Manrique porta a escena L’habitació del costat (The vibrator play), una adaptació del text The Vibrator play de la dramaturga nordamericana Sara Ruhl. Amb Carlota Olcina i Pol López. 

Sinopsi

Segona meitat del segle XIX, als afores de Nova York, durant l’anomenada “època victoriana”.
Un metge fascinat pel progrés científic i tecnològic, el doctor Givings, experimenta amb l’ús d’un insòlit aparell elèctric que hauria de servir per curar tot tipus de disfuncions i neurosis de naturalesa sexual: un vibrador (en la seva versió més primitiva).
Mentrestant, la seva jove i vital esposa, la senyora Givings, està patint serioses dificultats per alletar i alimentar convenientment el nadó d’ambdós, cosa que la té molt preocupada. I, alhora, experimenta una creixent curiositat respecte a les extravagants teràpies que el seu marit, amb el màxim secret, practica a l’habitació del costat…

Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    No és una obra que puguis tancar en un sol gènere perquè la trairies. Té alguna cosa de vodevil poètic i de comèdia esbojarrada de portes per on entren i surten tots els personatges provocant malentesos o situacions compromeses. Però, alhora, també és un drama emotiu amb profunditat i tristesa. Una obra còmica però que va destapant tabús de les dones (i també dels homes) sobre l’amor, el plaer, la sexualitat,… Manrique, ajudat pel magnífic grup d’actors i actrius, ha sabut equilibrar els ingredients d’aquest peculiar còctel per tal que el conjunt flueixi amb naturalitat fent-nos passar dues hores sense mirar el rellotge. Espectacular! Molt Recomanable! https://gaudintdelteatre.wordpress.com/2018/12/28/lhabitacio-del-costat/

    28/12/2018
  • Marta
    Marta
    12345

    Molt recomanable

    14/12/2018
  • JOSEP OLIVA SASÉ
    12345

    Ahir a la Villarroel vaig estar veient aquesta comèdia Victoriana ambientada a finals del segle XIX escrita per la dramaturga nord-americana Sarah Ruhl, traduïda per Joan Sellent i dirigida per Julio Manrique. Amb una posada en escena i una escenografia molt aconseguida on els espectadors veuen l’obra com si d’una foto de l’època es tractés, se’ns presenten dos ambients, el saló i l’habitació del costat. A la segona, un metge (Ivan Benet) practica unes extravagants teràpies amb un aparell elèctric, un vibrador, que fa que desperti el desig dels que estan en el saló per descobrir que és allò tan meravellós que es practica a l’habitació del costat. El tema que podria caure en la morbositat és tractat de forma divertida i respectuosa sense arribar en cap moment a la vulgaritat. Això sí, crec que una retallada en el temps, 120 minuts, beneficiaria l’obra ja que hi ha escenes repetitives que perfectament es podrien suprimir. Un vestuari de l’època molt atraient i unes extraordinàries interpretacions de tots i dic tots i totes, sense excepció. Una obra per passar una bona estona, sense esperar molt més.

    29/11/2018
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Julio Manrique trae a escena una obra ambientada en la época victoriana. En la que un científico experimenta con el uso de un rudimentario vibrador para curar las neurosis y la historia de las mujeres de la época.
    La obra me ha gustado Gracias al buen hacer de Una Carlota Olcina y una Mireia Aixalà en estado de gracia.
    Aunque tengo que poner la nota negativa en la excesiva duración de la obra. 2 horas se hacen pesadas para contar esta historia.
    La escenografía sorprende nada más al teatro! Es muy vistosa y me gustó mucho pero mientras transcurría la obra tuve sensacion de claustrofobia e incluso a los actores se les veía incómodos andar por ella debido al poco espacio y a la abundancia de atrezzo por todo el escenario que impedía que camparan a sus anchas.
    Otro punto positivo por el sonido (la lluvia, los llantos del bebé, el piano con las maravillosas melodías) y el vestuario de época que es muy vistosa.
    Resumiendo: se deja ver pero retocando algunas cosas la obra hubiera sido redonda!

    20/11/2018
Articles relacionats
Julio Manrique: “L’habitació del costat és un tripi d’amor amb disfressa victoriana”

Julio Manrique: “L’habitació del costat és un tripi d’amor amb disfressa victoriana”

14 Novembre 2018

Redactor: Iván F. Mula / @ivanfmula Recentment guardonat amb el Premi Max, Julio Manrique estrena amb coproducció de La Brutal i La Villarroel un nou espectacle com a director: L’habitació del […]

Els 6 espectacles imprescindibles de La Villarroel

Els 6 espectacles imprescindibles de La Villarroel

10 Setembre 2018

Focus ha presentat la nova temporada 2018-19. Es tracta d’un conjunt de propostes de gran qualitat, noms importants, humor, drama i musicals de molt diferents formats. En total, 49 espectacles […]

Focus presenta la temporada 2018-19

Focus presenta la temporada 2018-19

6 Setembre 2018

Focus ha presentat la nova temporada 2018-19. Es tracta d’un conjunt de propostes de gran qualitat, noms importants, humor, drama i musicals de molt diferents formats. En total, 49 espectacles […]

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.