Hamletologia
4/04/2016
Un homenatge a Shakespeare, als seus personatges i a l’ofici d’actor

Fa un parell de setmanes em va arribar a les mans una proposta que em va interessar moltíssim des del primer moment. La companyia Laboratorio Teatro presentava a Teatre Laboratori, la seva nova creació Hamletología; una adaptació lliure de Hamlet de William Shakespeare, que ha creat l’actriu i directora xilena Jessica Walker.

Hamletología és un homenatge a Shakespeare, als seus personatges i a l’ofici d’actor. Es tracta de teatre experimental, meta teatre, que utilitza un llenguatge propi i directe. Un treball corporal i de dramatúrgia col·lectiva, que es crea a partir de la improvisació i la mateixa investigació.

He de reconèixer que és la primera vegada que m’apropo a aquesta sala, i la primera vegada que veig un muntatge de la Jessica Walter. Creieu-me si us dic que n’he sortit gratament sorpresa i meravellada. Només entrar a la sala es respira pau i tranquil·litat. Hi ha fotografies, imatges i quadres amb la imatge de buda. L’olor d’encens t’envaeix a l’instant i sona de fons The Hearts Asks Pleasure First de Michael Nyman. Penso… Això pinta bé!

Estic impacient i emocionada. De cop es tanca la persiana. Comença l’espectacle! S’obre la cortina negra que amaga l’espai escènic. La primera impressió és impactant. Aquell espai per si sol, desprèn màgia. Espelmes, música en directe i olor d’encens. Sec a primera fila, al meu davant hi ha una dona ajupida i descalça que comença a fer moviments amb les seves mans: Jessica Walker! És emocionant veure-la dirigir en directe.

Magnífica i simbòlica posada en escena. És senzilla i alhora impactant. Un mar de papers de diari arrugats cobreixen tot l’espai escènic, simbolitza la literatura de Shakespeare on els actors (els personatges de Shakespeare) es mouen, corren, s’arrosseguen, juguen i cobreixen els seus cossos amb aquests papers . En mig de tots aquests diaris destaquen unes quantes cadires i un parell de butaques que es convertiran en trons reials. Un micròfon de peu en un racó de l’espai escènic, serà el medi conductor pel qual els actors despullaran la seva ànima.

Tot comença amb una breu interpretació del clàssic de Hamlet traslladat a l’època actual (guerra, bombes, pistoles, violacions, poder…). De cop en queden els personatges. De mica en mica tot es converteix en l’estudi d’aquests personatges i apareixeran les seves pors, la culpa… fins arribar al fons de l’ànima.

Què té Hamlet perquè se segueixi representant quatre segles després?

M’agradaria destacar la magnífica feina que fan TOTS vuit actors durant tota la funció. Fantàstica interpretació de Mario Gonzalez Aragón i David Bocian, les dues cares de Hamlet. Dues Ofèlia: la seductora i ardent interpretada per l’actriu Julia Rabadán, i la dolguda i embogida per la Roser Vallvé. La Julieta Dentone amb una força escènica increïble, interpreta el paper de Claudio i totes les parts més fosques de la humanitat. La part còmica la posen un magnífic conductor de l’espectacle Carlos Martín Peñasco i un divertit Camilo Zaffora en el paper de Laertes. No voldria deixar de ressaltar la original veu de Carola Zafarana (que em va encantar!), i la música en directe de la pianista Sara Almohalla.

Recomano Hamletología a tota aquella gent que busca alguna cosa més profunda i més emocional dins el món de la interpretació. No es tracta de teatre fàcil, ni entenedor; ni per a un públic amb poques ganes de pensar, tot el contrari, és un teatre que et remou i que et porta a la reflexió.

És un muntatge que no et deixa indiferent… durant l’hora i vint que dura, quedes com absorbit per la força que desprèn tot l’espectacle. Hi ha escenes realment dures i punyents, però d’altres plenes d’humor que t’arrenquen el somriure i fins i tot alguna rialla.

Experimenteu!! Penso que paga molt la pena d’anar-hi.

Tot el que necessites per anar al teatre

Hamletologia

Hamletologia és una adaptació lliure de Hamlet de William Shakespeare dirigida per Jessica Walker que s’inspira en la humanitat de Hamlet com a punt de partida per entrar en la pròpia. Es tracta de la tercera creació de la Companyia Laboratorio Teatro, després de Hambret (seleccionada per al Festival d’Almagro Off 2014) i Altazor (guanyadora del CENIT 2015).

 

Video
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • JOSEP OLIVA SASÉ
    12345

    Ahir vaig anar per segona vegada a la Sala Laboratorio Teatro i en aquesta ocasió per veure aquesta versió lliure de Hamlet amb dramatúrgia, posada en escena i direcció de la xilena Jessica Walker. Quan entres a la sala ja intueixes que alguna cosa diferent t’espera, i tant, un espai màgic, informal, llum tènue, espelmes, olor d’encens, parets plenes de quadres, mobles vells i un munt de gent amb molt bon rotllo. Un cop ens hem acomodat, que no és fàcil, s’obre el teló i et trobes amb el terra ple de fulles de diari arrugades i la directora asseguda a terra a primera fila preparada per anar donant instruccions amb la veu i les mans als actors, un piano en un racó amb el qual Sara Almohalla toca música en directe, un micròfon a l’altra banda en el qual Carola Zafarana canta amb la seva peculiar veu i vuit actors que es deixen la pell en un espai amb columnes per les quals s’enfilen, salten, pugen i baixen. El seu treball és extraordinari gran part d’ell físic i un altre de fer-nos arribar un Hamlet contemporani amb un text que no té res a veure amb l’original i que ens parla de les pors, els anhels i les esperances despullant la seva ànima. Farà 4 o 5 mesos en aquest mateix espai vaig veure Así habló Zaratrustra, que em va impactar, i potser per això anava amb moltes expectatives, que encara que en gran part es van complir, em quedo amb Zaratrustra. El que tinc molt clar, és que intentaré que no em passi ni un sol espectacle d’aquesta companyia, ja de tant en tant canviar el teatre convencional per propostes com aquesta em resulta interessantíssim.

    10/10/2017
  • Carlos Be
    Carlos Be
    12345

    La companyia Laboratorio Teatro presenta dramàticament el punt de vista en conjunt dels seus integrants (dels actors, de la directora i també dels músics que hi participen) sobre Hamlet, establint una relació escènica entre el personatge shakespearià entès com a mite i les vivències personals de cadascun dels artistes. Un teatre arriscat, molt fresc i amb un grau de veritat elevat que traspassa la quarta paret i també la ficció. Molt recomanable, especialment per a públic que busca escenes diferents de la convencional.

    29/04/2016
  • Isabel Peretó
    12345

    Molt bona recomanació de TB
    Per emocionar, sentir i riure també
    Treball ple de passió i amor al teatre
    Inclasificable i recomanable per veure coses noves i estimulants

    11/04/2016
Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.