Gossos de neu

Dues maneres d’enfrontar-se a la pèrdua

Neus Mònico Fernández
Una opinión de Neus Mònico Fernández
02/04/2018

La companyia Paradisso 99 presenta el seu segon projecte “Gossos de neu” , text guanyador de la Primera convocatòria Laboratori d’Arts Escèniques Tísner (2017), escrit i dirigit per Begoña Moral.

Hivern. Gener de 1960.França.Un accident. El cotxe en el que viatja la família Gallimard i l’escriptor Albert Camus xoca contra un arbre. Albert Camus i el seu editor i amic Michel Gallimard moren a l’acte; la dona i la filla de Gallimard, Janine i Anne, seuen al darrera. Les dues sobreviuen a l’accident.

“Gossos de neu” és el que s’esdevé després de l’accident per a dues dones: l’Anne, la filla de Gallimard, i Judith (representació de Maria Casares) l’amant d’Albert Camus.

Dues dones unides davant la pèrdua. Dues dones unides davant una mateixa pregunta: Perquè?

Un perquè que amaga al darrera dos motius diferents; mentre una busca una raó que doni sentit a l’accident, l’altre busca una resposta davant el dubte d’una possible participació voluntària en els fets.

Dos personatges que ens són presentats en dos espais superposats, un real i l’altre imaginari. Dos camins connectats pel moment i el succés. Dos maneres de passar el seu propi dol.

L’Anne (Blanca Garcia-Lladó) és present, ens narra els fets, es qüestiona quines van ser les circumstàncies reals de l’accident: uns neumàtics gastats?, l’asfalt…no estava mullat, una carretera sense trànsit. Què va passar?

La Judith (Núria Rocamora)ens mostra el seu dol de manera més onírica, mitjançant un viatge imaginari a Groenlàndia, el lloc on suposadament s’havien de trobar els dos amants si alguna vegada decidien escapar-se junts. La Judith s’abandona al somni, el seu dolor el veiem des del seu subconscient. Ella necessita retrobar-se amb el seu amant, Albert Camus (Genís Sendra) per poder aclarir dubtes, tancar ferides i acomiadar-se. Necessita fer-li una pregunta. “La pregunta” que la tortura per dins.

A part del text que és magnífic, el que més m’agradat d’aquest muntatge són les interpretacions i la manera com ho han volgut transmetre. Aquest joc entre el moment present i l’oníric l’he trobat fascinant. Mentre l’Anne ens parla directament mirant-nos als ulls, la Judith ho fa mitjançant el moviment i tots els simbolismes que va deixant al llarg de la representació.

La utilització del llenguatge físic, una combinació entre moviment i dansa, les imatges reals projectades de l’accident, el text documentat , el text de creació, la música i la interpretació, tot en un mateix muntatge, ha estat realment fascinant.

Tot i que haig de reconèixer que no és una proposta fàcil d’entrada, la bellesa de l’escenografia, el text i les interpretacions t’enganxen des de un bon principi.

Penso que “Gossos de neu” és un d’aquells muntatges que s’haurien de veure en més d’una ocasió per poder arribar a entendre amb més profunditat tot el que ens vol transmetre.

Teatre arriscat. Teatre en estat pur. Imprescindible!!!

¿Ya estás registrado?
Entrar con email
¿Todavía no te has registrado? Crear una cuenta gratis