Tot el que necessites per anar al teatre

T de Teatre + Dagoll Dagom: La tendresa: Retrògrada i irrespectuosa

T de Teatre + Dagoll Dagom: La tendresa
21/01/2019

Alfredo Sanzol s’inspira en les comèdies de Shakespeare per escriure i dirigir aquesta obra sobre el recurrent tema de la guerra de sexes. En lloc de fer una revisió i oferir un discurs nou, el text es limita a repassar tots els clixés imaginables sobre la idiosincràsia de l’home i la dona i els conflictes que es deriven.

Cal reconèixer l’excel·lent treball dels intèrprets així com alguns divertits jocs escènics, com la combinació del cos d’un personatge amb la veu d’un altre per exemple. No obstant això, el subtext del relat és tan retrògrad i ofensiu que resulta complicat gaudir de la resta. M’explico.

Una mare i les seves dues filles arriben a una illa suposadament deserta fugint dels homes. Resulta que els únics habitants d’aquesta illa són un pare i dos fills que fa anys van decidir recloure’s per allunyar-se del mal que els provocaven les dones. El conflicte està servit. Quan les dones s’adonen de la situació, decideixen vestir-se d’homes i fingir ser soldats per demanar menjar als habitants masculins de l’illa. Els dos germans s’enamoren de l’alter ego masculí de les dues germanes, cosa que els provoca una forta crisi identitària. Finalment, tot es resol quan les germanes es mostren com a dones i un dels germans crida “Gràcies a Déu segueixo sent la mateixa persona!”, és a dir, “Gràcies a Déu no m’he convertit en maricó!”. Uf, què bé!

Més enllà de la guerra entre sexes, el tema central de l’obra és el rebuig a l’amor per la por a sofrir. L’escena final és una oda a la tendresa, una invitació a atrevir-se a estimar. No obstant això, sembla que l’única tendresa possible és aquella que succeeix entre un home i una dona, ja que es ridiculitza la tendresa entre dos homes. El text cau així en una forta contradicció, mentre ens anima a estimar es mofa de tots aquells que estimem fora del model heteronormatiu. Cal recordar que la tendresa és de tots, i no d’uns pocs. 

Donar veu i finançar discursos amb una homofòbia tan latent no només és retrògrad sinó que també pot resultar perillós, ja que com bé sabeu, les ficcions que consumim construeixen la realitat en la qual vivim.

← Tornar a T de Teatre + Dagoll Dagom: La tendresa

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.