El ballarí i coreògraf nigerià Qudus Onikeku explora a Re:Incarnation la riquesa de la cultura negra, ajudat per un músic i deu ballarins i ballarines.

Naixement, mort, renaixement… El poble ioruba, un grup ètnic i lingüístic originari de la zona de Nigèria i Benín que, a causa de la diàspora africana, va acabar estenent la seva influència cultural fins al Carib i el Brasil, basa les seves creences religioses en el concepte de la reencarnació. D’aquí que pensin en temps i espai d’una manera una mica diferent de com es fa en el món occidental i que tinguin una concepció cíclica del temps. Aquest concepte de reencarnació és al centre del nou espectacle de Qudus Onikeku, un artista nigerià del moviment que fa servir llenguatges diversos per explorar la memòria dels cossos (la capacitat dels cossos, i no només del cervell, de recordar) a partir d’elements de la cultura ioruba i de la dansa contemporània. No és estrany, perquè el cos té un paper destacat en la cultura ioruba, que el considera el punt de connexió entre el món físic i l’espiritual. La població i cultura africanes i els problemes derivats del colonialisme, a més de l’exili i la inestabilitat política, són centrals en la feina d’aquest artista, un dels representants més coneguts de la nova generació de creadors africans. Ell va fundar The People Centre (anteriorment The Qdance Center) a Lagos i va impulsar el DanceGathering, un laboratori de creació i experimentació multidisciplinària on Qudus Onikeku ha anat trobant els últims anys els i les intèrprets que veureu ara en escena. Són representants de les noves generacions d’artistes de Lagos, marcats pel caos de la capital nigeriana i sense cap formació ni clàssica ni occidental. Ells coneixen molt bé, això sí, l’afrobeat, aquell ritme nascut de la barreja de jazz, soul, funk i els sons de l’Àfrica occidental que va inventar-se el gran Fela Kuti. Aquell afrobeat primigeni, però, viu avui influenciat pels nous ritmes urbans. El dancehall, l’afrobeat, el funky house i fins i tot la capoeira han estat tota una revelació i, avui, constitueixen alguns dels elements sobre els quals Onikeku continua la seva exploració de la memòria corporal. Veureu ballarins i ballarines recuperar en l’espectacle l’energia de l’afrobeat dels anys 60 i 70 per fer-la reviure en el present i lligar-la amb les lluites socials del nostre temps. Tot, amb un vocabulari coreogràfic plenament contemporani, un vestuari ple de color, imatges de gran bellesa i una aproximació filosòfica que beu de la cultura i les creences tradicionals africanes.

A Barcelona, vam poder conèixer Qudus Onikeku a la III Trobada Internacional Africa Moment 2019, on va presentar per primera vegada la primera conferència ballada Africaman Original al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Aquest cop, Qudus Onikeku arriba a la ciutat amb tota la seva companyia per presentar la peça Re- Incarnation (6 i 7 de juliol) i per organitzar una trobada que forma part d’Afropolis 2021 i que tindrà lloc del 10 al 18 de juliol al Graner.

Durada:
Fotos i vídeos
Articles relacionats
El Grec més africà: 9 espectacles que has de veure!

El Grec més africà: 9 espectacles que has de veure!

Considerar l’Àfrica només un continent és no fer justícia als més de 30 milions de quilòmetres quadrats que conformen aquest territori exòtic, enorme i desconegut. Del Marroc a Sud-àfrica, d’Egipte […]

Enllaç copiat!