Guia per no perdre’s el millor del Sâlmon

Redacció

Del 26 de novembre al 5 de desembre arrenca una nova edició del Festival Sâlmon. Amb el lema ‘Que el futur es faci present’, aquesta edició busca “noves formes de fer, imaginar i compartir allò artístic” mostrant propostes que transcendeixen el marc habitual de l’escena a la recerca de nous formats. A més, dóna a conèixer la feina que fa durant tot l’any el centre de creació escènica El Graner, que intenta establir un diàleg constant entre professionals i públic, a més de donar suport a la creació i treballar colze a colze amb els artistes a llarg termini. 

Enguany, a més, ho fa mantenint el Mercat de les Flors com a seu principal, però teixint complicitat amb el MNAC, l’Institut del Teatre, la Sala Hiroshima i l’Espai nyam-nyam. El canvi principal, però, és el tancament d’una etapa vinculada al projecte europeu Modul-dance, que durant aquests últims quatre anys ah facilitat la inclusió d’artistes internacionals. Ara s’obre un nou camí amb el projecte Iberescena, que possibilitarà una programació en diàleg constant amb Amèrica Llatina.

TEATRE_BARCELONA-salmon-REVISTA_1

EXPERIÈNCIES: TAXI, VERMUT I KIT DE SUPERVIVÈNCIA

Un recorregut en taxi amb destí inesperat, Air-condition. En aquesta peça els creadors treballen en la invenció d’accions i situacions coreogràfiques i climàtiques en les què l’aire pugui ser protagonista i performer. L’espectador només coneix el punt de trobada, en la majoria de casos una sortida de metro. Allà un taxi els espera per iniciar el recorregut de 90 minuts a un destí inesperat. De dijous 26 a dissabte 5 de desembre. Informació punts de trobada i entrades.

Vermut i berenar amb Quim Bigas per conèixer el procés de creació d’un espectacle. Aquesta proposta forma part de l’univers APPRAISERS, projecte que explora la ramificació de formats, conceptes i metodologies que apareixen al voltant de diverses converses sobre la informació i les dades en temps real en el paraigües d’una pràctica coreogràfica. Encarregada pel Graner, la conversa vol ser rellevant i aplicable a diversos camps i està preparada per a ser compartida en qualsevol moment. El Graner, dissabte 5 de desembre a les 12h i les 16h.

El Kit de supervivència de la Sra. Polaroiska, Lur away. Amb un to molt divertit i en una espècie de congrés per mostrar el seu kit de supervivència, Sra Polaroiska submergeix l’espectador en un món i espai obert defugint de les estructures convencionals de narració i dels conceptes tancats. Com totes les seves obres, intencionadament ambigües, juguen amb els rols associats al cos, desestabilitzant la mirada del que observa, i obligant-lo a posicionar-se. Mercat de les flors, dissabte 5 de desembre a les 18h i 20h.

TEATRE_BARCELONA-conde_torrefiel-REVISTA_1

EL PLANTER DEL GRANER

El Conde de Torrefiel, La posibilidad que desaparece frente al paisaje. De la sala petita a la gran i una referència en la dansa i noves dramatúrgies actuals. L’evolució d’aquesta companyia és una mostra del treball a llarg termini que vol dur a terme El Graner. Si bé en la seva primera actuació al Sâlmon ho van fer a la sala petita, i encara amb molt desconeixement del públic de la seva proposta, ara arriben a la sala gran del Mercat de les Flors amb un públic ja fidel a la seva proposta estètica i visual particular, en què conviu la literatura amb les arts plàstiques i la coreografia. Pensada com un llibre obert, aquesta nova creació descriu el món imperceptible de les atmosferes, els pensaments i els records. 5 de desembre a les 21:30h al Mercat de les Flors.

Sònia Gómez i Amalia Fernández, Bailarina III. Dues artistes amb una idea: millorar el solo Bailarina de Sònia Gómez. La peça té problemes, sí, no, uns quants, potser exigeixen a l’espectacle més del que pot donar de si. Sònia interpreta el material original, insisteix en això i amb Amalia pren la distància necessària per re-interpretar les vuit pautes de moviment. Així, les dues, entre construcció i destrucció, van fent i ensenyant, parant i seguint, fixant, movent escenes, tirant això, posant allò, maquillant, despullant i més fins a que aconsegueixen muntar la nova versió. 28 i 29 de novembre a les 12:30 h a la Sala Sert del MNAC.

Roser López Espinosa, Novembre. Novembre ens parla del grup i de la col·laboració, de l’espai propi i de l’espai compartit, del sentit de pertinença i de la imaginació. De l’animal en el cos. De la suma de forces i del joc d’estar junts. Una proposta de fisicitat forta i delicada per a un paisatge compartit.

Colectivo N-340, Carretera N-340. Projecte escènic que utilitza el viatge com a espai d’investigació. 1248 km de costa mediterrània entre Cadis i Barcelona travessats de preguntes sobre la nostra identitat i les nostres formes de fer o no fer en comú. Apropiant-nos des del cos, el moviment, l’acció i el llenguatge, de maneres de transitar el territori, la memòria i la possibilitat de trobar-nos. Imaginar allò desconegut, continuar viatjant i romandre amb tot allò viatjat. El fet escènic com a sincronies d’allò geogràfic, de les memòries i les trobades. Divendres 4 de desembre a les 18.30h a El Graner.

TEATRE_BARCELONA-sonia-gomez-REVISTA_2

ESPECTACLES INTERNACIONALS

Spitfire, Antiwords. Una peça influenciada per l’obra de Václav Havel, especialment L’audiència i la seva legendària adaptació cinematogràfica on el personatge de la cervesera podia beure fins a nou pintes de cervesa, on dues actrius interpreten els seus papers amb caps de mida XL acompanyades per la música de Sivan Eldar. Spitfire és una de les companyies més reconegudes en el teatre de creació de la República Txeca. Treballen en l’àmbit del teatre visual i la dansa física, des de la construcció d’un llenguatge expressiu propi. En les seves peces presenten dispositius coreogràfics i escènics que els serveixen per investigar sobre els límits de la resistència del cos. Dijous 3 de desembre a les 21.30h i divendres 4 a les 22.30h. A la Sala Hiroshima.

Ayara Hernández. Retrato de un monstruo es un tríptic de cossos sense cossos, d’homes-bitxo que es mouen en una jungla de sons, objectes i altres éssers que es travessen sense acord, sense contracte. On existeix una tensió constant entre ser un cos, tenir un cos i inventar un cos; entre el que es mostra, el que s’amaga i el que està a punt d’aparèixer. En aquesta obra es treballa en crear una convivència opaca entre els performers, la escenografia, la llum i el so, cadascún d’aquests elements té una lògica pròpia, cohabita amb els altres sense harmonia, des de les seves diferències. 4 de desembre a les 21h al Mercat de les Flors.

Rodrigo Sobarzo de Larraechea, APNEA. Aquesta peça es desenvolupa a partir de la immersió, de la creació d’un espai en suspensió física i mental sota l’aigua. El performer cerca capbussar-se dins d’un territori atemporal creat per la qualitat vibrant del moviment submergit. Busca immortalitzar el cos a través de la contenció de la respiració i de la immersió dins l’aigua, arribant a una lleu incomoditat a causa de la manca d’oxigen i de la pressió de l’aigua. APNEA vol confrontar-nos a tot allò que sempre donem per fet, que és la presència d’aire al nostre voltant. 3 de desembre a les 21h al Mercat de les Flors.

TEATRE_BARCELONA-multitud-REVISTA_1

ACTIVITATS GRATUÏTES

Multitud de Tamara Cubas. Més de cent persones ballen al MNAC. Multitud aborda performativament preguntes sobre el cos individual i el col·lectiu, concebent ambdós com a constructors culturals i espais de lluita política. Aquest projecte s’inicia a Ciutat de Mèxic el 2011 entorn el concepte de ‘multitud’ plantejat per alguns pensadors contemporanis. Aquesta noció contrària a massa, poble, analitza “la forma social” de l’home contemporani, la noció d’heterogeneïtat en el col·lectiu, l’Altretat, l’espai públic i les relacions interpersonals. 28 i 29 de novembre a la Sala Oval del MNAC.

Concert de Les Sueques + DJ Overrated Soundsystem al vestíbul del Mercat de les Flors. 28 de novembre a les 22:30h

Sessió de Velrade i Corral. Experimentació amb la cronologia superposició i versió d’estils i principis artístics amb tot l’esperit DJ. 5 de desembre de 23:00 a 2h al vestíbul del Mercat de les Flors.

Exposició Sin Título, de la coreògrafa Bárbara Pinto. L’artista s’endinsa a la ciutat de Santiago de Xile a través de fotografies, vídeos, accions excepcionals i una mirada a la temporalitat de l’espai. Cada dia al foyer del Mercat de les Flors.

TEATRE_BARCELONA-tallers_intergeneracionals-REVISTA_1

TALLERS FAMILIARS

Taller per a nens i nenes de 5 a 8 anys. Escampa la boira! L’Associació Nyamnyam proposa un taller familiar en base al projecte Air-condition de Carme Torrent i Iñaki Álvarez. A partir d’experiments es generaran atmosferes, moviment i fins i tot bombolles dins d’un pa. 29 de novembre d’11 a 13h a l’Espai cultural Nyamnyam.

Taller per a nens i nenes d’1 a 4 anys. Ballar! amb Sònia Gómez. Improvisació, imaginació, silenci i joc per ballar tots junts, petits i grans. 5 de desembre de 10 a 12h a El Graner.

 

>> Més informació i entrades al web del Mercat de les Flors.

Escrit per
Redacció
Articles relacionats
Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

L’escena de teatre infantil i familiar de Barcelona té una llarga tradició: aprofita-la, treu-los de casa i porta’ls a un dels molts espais culturals que programen espectacles per a diferents […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!