El Hip Hop busca lloc als escenaris

Mercè Rubià

Brodas Bros, Iron Skulls o Circle of Trust, cada cop més companyies de hip hop i break dance es llancen a portar els seus espectacles dalt d’un escenari. Però tot i una major presència a festivals de dansa i teatre (FiraTàrrega, Sismògraf d’Olot, Teatre al Carrer de Viladecans), els ballarins reclamen un circuit propi estable i menys restriccions per actuar als carrers de la ciutat. Del 20 al 26 d’abril el Mercat de les Flors els obre les portes per investigar noves formes d’expressió escènica i oferir al públic una panoràmica de la dansa urbana actual a través d’un cicle d’espectacles, xerrades i tallers, Hop Evolucions.

TEATRE_BARCELONA-sinestesia-ironskulls-REVISTA_2

El Hip Hop i el Bboying -break dance n’és el nom comercial- van néixer al carrer i avui, a Catalunya i la resta de l’Estat, encara viu majoritàriament de la competició i les batalles. Paral·lelament, però, hi ha diverses companyies que han fet una aposta pels escenaris. Segurament els més coneguts són els Brodas Bros, que fa només unes setmanes omplien el Coliseum amb el seu Concierto Concepto, però hi ha altres companyies que han agafat embranzida, com els barcelonins Iron Skulls, que amb Sinestesia i el seu món postapocalíptic seran la primera companyia de l’Estat amb presència a la Breakin Convention de Londres. La seva aposta per una fusió entre el hip hop, la dansa contemporània, l’acrobàcia i fins i tot les arts marcials des d’un punt de vista sempre experimental que cerca dels límits del moviment, els ha obert les portes d’un dels festivals internacionals més apreciats pels bboys.

Després d’un temps festejant amb el Hip Hop i detectar aquest moviment, el Mercat de les Flors va voler ajuntar en una taula diferents representants de la dansa urbana per, “en lloc d’invertir en espectacles acabats” diu Francesc Casadesús, debatre’n les seves necessitats. D’aquesta trobada en va néixer Hop Evolucions, un cicle que ofereix espectacles, tallers i taules rodones, i que a més a més obre les portes durant tota una setmana al col·lectiu per propiciar un diàleg entre companyies i facilitar-los un espai de recerca coreogràfica. I és que la posada en escena és encara una assignatura pendent del Hip Hop. Ho explica Javi Casals, impulsor del Festival Hop i membre d’El Generador: “el més important d’aquest cicle Hop Evolucions és que la programació ha sortit des de la base i ha permès un debat entre el col·lectiu per veure com estem portant la creació escènica, que aquí a Barcelona encara no està gaire desenvolupada”. Lluc Fruitós, dels Brodas Bros, també n’ha destacat l’oportunitat que suposa disposar d’una setmana de laboratori sense cap horitzó ni espectacle específic i l’oportunitat de compartir-los amb referents de la dansa urbana com Storm (l’alemany que va portar el Hip Hop al teatre), Sebastien Ramirez (que està innovant el hip hop francès des de Perpinyà) i Jonathan Burrows (coreògraf britànic).

El col·lectiu també ha aprofitat per reivindicar-se. “Falten més companyies, més espais, més programació i un circuit de Hip Hop on mostrar-se i després exportar els espectacles fora”, diu Fruitós. “Ara mateix el Hip Hop i el Bboying de casa nostra està més reconegut en les batalles que no pels espectacles, i són dos camins paral·lels que s’han de poder seguir”. En aquest sentit, les companyies també s’han queixat de les prohibicions de l’Ajuntament de Barcelona. “Es gasten milers d’euros en espectacles de carrer per als festivals, quan després durant l’any prohibeixen les actuacions de les mateixes companyies, que han de marxar a ciutats d’altres països per poder actuar”.

TEATRE_BARCELONA-solo_dos-brodasbros-REVISTA_1

— LA PROGRAMACIÓ —

Més enllà de la feina de laboratori i reflexió del sector, hi ha diverses activitats adreçades al públic per donar a conèixer la dansa urbana. Us en destaquem aquestes:

PER A MIRAR I BALLAR: ESPECTACLES I JAM

Un dels plats forts, sobretot per al públic general que vulgui fer una panoràmica de la dansa urbana que s’està cuinant ara mateix, és l’espectacle amb el mateix nom que el cicle, Hop Evolucions, que es farà divendres al vespre. Vuit de les companyies de referència de l’Estat mostraran fragments dels seus espectacles, que en molts casos ja han girat arreu del món.

Dissabte a la nit arriba el moment de tornar a l’essència de la dansa urbana amb tres Jam Evolucions amb artistes vinguts d’Estocolm, París, Madrid o València que convertiran els diferents espais del Mercat en un punt d’intercanvi entre diferents estils i que, en acabar, es convertirà en una festa on el públic podrà ballar amb la música en directe de Cardova.

PER A APRENDRE: TALLERS DE 8 A 15 ANYS

Diumenge d’11.30h a 13h s’impartiran tres tallers per a nens i nenes, un de Breakdance, un de Hip Hop (8 a 14 anys) i un altre de Beatbox (12 a 15 anys), aquesta habilitat per imitar sons de percussió amb la boca que permet fer la base rítmica del rap. Podeu comprar les entrades a 3€ al web del Mercat.

PER ALS QUE VAN A L’ARREL: TROBADA OLD SCHOOL, CONFERÈNCIA-ESPECTACLE I TAULA RODONA

Els més inquiets poden acostar-se dissabte a la tarda a la conferència-espectacle Transmissions: una panoràmica històrica de la innovació en les danses urbanes. En un format de conferència a duo, combinant la paraula, el moviment i el material audiovisual amb l’objectiu de recompondre la història de les danses urbanes i situar-les en el context actual. Abans, el divendres, Storm, un dels pioners i coreògraf de danses urbanes participarà de la taula rodona Del carrer als escenaris: la nova creació escènica. Diumenge és el torn de Desde las raíces, una trobada amb els pioners del Hip Hop on es farà una projecció de pel·lícula que va marcar un abans i després de l’escena, Beat Street, seguida d’una festa i batalla amb ballarins com Kappa, Crazy Beat o Puppets.

Text: Mercè Rubià / Fotografies: Llorenç Conejo

Escrit per
Mercè Rubià TWITTER

Periodista. Teatrera. Enamorant-me de la dansa i el circ. Advertència: Si la majoria de recomanacions tenen molts aplaudiments no és per falta de criteri (que potser també), sinó perquè prefereixo parlar de les obres que m’han agradat. Molt lluny de voler fer (o ser) crítica.

Articles relacionats
La Calòrica rebenta la bombolla de l’emprenedoria

La Calòrica rebenta la bombolla de l’emprenedoria

Després dels darrers èxits que han obtingut amb Els ocells, De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda i Le congrés ne marche pas, La Calòrica, una de les companyies més reconegudes de […]

Descarrega’t la nova Revista TeatreBarcelona Hivern 2023

Descarrega’t la nova Revista TeatreBarcelona Hivern 2023

Aquest Hivern, TeatreBarcelona tornem a editar la revista en paper. Una mirada independent i tranquila a la cartellera hivernal de Barcelona, pensada únicament per a nosaltres: el públic. Hi trobaràs reportatges, […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!